Nieuw platform brengt bekendste markt van Europa online

Ook de Albert Cuypmarkt in Amsterdam is geraakt door de corona crisis.Een nieuw initiatief, “Roodkappje.nl”, heeft nu een online platform gelanceerd, waarop meer dan 380 producten van de Albert Cuypmarkt te bestellen zijn. Alle bestellingen worden gratis thuisbezorgd door vrijwilligers of kunnen veilig en contactloos op de Albert Cuypmarkt opgehaald worden – #supportyourlocal

Urgentie

Terwijl supermarktketens een omzetstijgingen van 35% zien, heeft de MKB-sector in Nederland met een daling van meer dan 70% te kampen. Hier zijn ook lokale markten zoals de populaire Albert Cuypmarkt van geraakt. “Toen de corona crisis begon zag ik meer dan de helft de van omzet verdampen”, zegt Dennis Pals, marktondernemer van De Broodkraam. Klanten durven niet meer uit huis om naar de lokale markt te gaan, waar boodschappen vaak verser en goedkoper zijn dan in de supermarkt. Om hun risico te verminderen, bestellen de meeste bewoners sinds de crisis liever online bij een supermarkt. Lokale markten hebben de mogelijkheid, hun producten online aan te bieden, tot nu toe niet gehad. Tegelijkertijd is het aantal vrijwilligers enorm omhooggegaan. Het team achter Roodkappje zag dit als de perfecte kans om marktondernemers en vrijwilligers uit de buurt aan elkaar te koppelen en zo de Albert Cuypmarkt te steunen.

Hackathon

De Roodkappje.nl teamleden hebben begin april deelgenomen aan de Hack the Crisis NL Hackathon. De diverse en veelzijdige groep kwam online binnen 48 uur bijeen, ontwikkelde een community-driven food- delivery-concept en won in de MKB-categorie van deze Nederlandse innovatiewedstrijd. “We waren niet alleen ernstig bezorgd over de medische impact, maar ook over de wereldwijde economische impact van de lockdown, met name in laag gedigitaliseerde industrieën, zoals lokale markten zoals de Albert Cuypmarkt”, zegt Anna Oñate, mede-oprichter van Roodkappje en CEO van OctoBoost. “Bij Roodkappje.nl helpen we kleine en middelgrote ondernemingen om digitaal te transformeren door middel van een community-gebaseerd model”.

Toekomst

De komende tijd zal Roodkappje.nl zich voornamelijk richten op de uitbreiding van hun lokaal, gezond en eerlijk geprijsd voedselportfolio en het verduurzamen van verpakkingen en transport. Juist omdat consumenten steeds bewuster kiezen voor lokale en duurzame producten ziet Roodkappje de kans nog meer markten aan boord te helpen en de platform succesvol te laten groeien om zowel kleine ondernemers en bewoners te helpen – ook na de corona crisis.

 

0 Shares