Het gaat de verkeerde kant op
Twee jaar geleden ging mijn dochter voor het eerst naar de middelbare school, in Amsterdam-Zuid. Sindsdien krijgt ze kleedgeld en dat was even wennen. In de eerste maand op school kocht ze elke dag een panini broodje, want die waren ‘o zo lekker’. Dit resulteerde er echter in dat ze, aan het eind van de maand, geen cent meer over had voor een nieuwe broek. Dat was balen – net nu de herfst eraan kwam.
Tegenwoordig gaat het een stuk beter. Ze neemt voldoende brood mee vanuit huis en kan de kleding kopen die zij nodig heeft. Wanneer er wat overblijft, besteedt ze haar kostbare middelen aan een gevulde koek. Net zo lekker, maar goedkoper dan een panini. Ik vind kleedgeld leerzaam, omdat mijn dochter leert om keuzes te maken met een beperkt budget. Handig voor later.
Afgelopen week heeft het college van burgemeester en wethouders laten weten dat zij het wegvallen van rijksmiddelen voor Amsterdamse culturele instellingen willen compenseren. Zij vinden dat er te veel Amsterdamse instellingen zijn, die landelijke subsidie van de rijkscultuurfondsen mislopen. Daar willen ze maar liefst 1,5 miljoen euro voor vrijmaken. Cultuur is natuurlijk een belangrijk onderdeel van de stad. Echter, het culturele aanbod in Amsterdam is gewoon al heel erg goed. Zeker als je het vergelijkt met andere steden. Wat in Amsterdam niet goed is, is het vele rondslingerende afval. Elke Amsterdammer heeft hier last van. Het is een vieze bende – ook in Zuid. Op deze manier gaat het in Amsterdam de verkeerde kant op. Zeker als je het, wederom, vergelijkt met andere steden.
Ik vind dan ook dat de prioriteit anders zou moeten zijn. Eerst moet de stad worden schoongemaakt, want dat is immers één van de kerntaken van de gemeente. Kostbaar geld vrijmaken voor het compenseren van culturele subsidies, is wat dat betreft net als het kopen van een dure panini wanneer de basisbehoeften niet goed geregeld zijn. Als mijn dochter dat begrijpt, zou voor het stadsbestuur hetzelfde moeten gelden. Pas wanneer de kerntaken op orde zijn, kan het stadsbestuur de resterende middelen gebruiken voor lekkere broodjes. Of voor gevulde koeken. Deze zijn net zo lekker en financieel een stuk verantwoordelijker.
Kune Burgers
k.burgers@vvdamsterdam.nl
