Het nieuwe rijden?
Elektrisch rijden heeft volgens een grote groep mensen de toekomst. Langzamerhand gaan we dat terugzien in een ruimer aanbod van modellen. Steeds vaker komen er nieuwe auto’s op de markt die volledig op stroom rijden. Wij mochten rijden met een van deze modellen, de elektrische BMW 3iS.
Er zijn diverse dingen die opvallen aan deze auto. Een aspect dat direct in het oog springt, zijn de zogenaamde suicide doors, de achterportieren openen contra aan de portieren voor. Hierdoor ontstaat een ruime instap voor de passagiers achterin. Deze hebben sowieso niets te klagen over de ruimte in dit model. Een volwassen persoon kan hier prima zitten. Wat verder opvalt aan de BMW is de prima afwerking, alles is degelijk en luxe. Door de degelijke afwerking is de auto ook enorm stil tijdens het gebruik. Verder zit alles op de plek waar je het verwacht en is gekozen voor een traditionele indeling van het dashboard, waardoor deze auto volledig vertrouwd aanvoelt vanaf het moment dat je erin wegrijdt.
Dat rijden gaat overigens prima, de auto heeft een hele goede wegligging en is uitstekend te besturen. BMW heeft een programma ontwikkelt, waarbij de auto zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Dit programma en de achterwielaandrijving zorgen ervoor dat de bestuurder een fijne controle heeft over de wagen. Daardoor voelt de auto na verloop van tijd steeds vertrouwder aan.
Door zijn formaat is de auto uitstekend te gebruiken in de stad, wij reden er, onder andere, mee door de nauwe straten van De Pijp en konden er daar prima mee uit de voeten. Bij stoplichten kom je vlot weg, door de elektrische motor versnel je zonder te schakelen en dat geeft een hele soepele rijsensatie. Ook op de snelweg komt de auto goed mee, alhoewel het design en het ontwerp toch vooral op de stad gericht zijn. Dit wordt medebepaald door de actieradius van ca 230 kilometer. Een ander sterk punt van deze auto is zijn ruime kofferbak, daar kunnen makkelijk de wekelijkse boodschappen van een gezin van vier personen in.
Wanneer je kijkt naar het totale kostenplaatje voor de gebruiker dan is, volgens de ANWB, de BMW goedkoper in gebruik dan een reguliere benzineauto. Met deze wetenschap valt de vanaf prijs van bijna 41.000 wellicht mee. Door de relatief hoge aanschafprijs zal deze auto vooral worden geleased of worden gebruikt in ‘autodelen’-abonnementen. Op Internet kwamen wij diverse bestuurders tegen die een BMW X5 of Audi A6 omruilden voor deze BMW. Het model is een prima alternatief voor wie veel in de stad moet zijn en mag leasen. Anders moet je als bestuurder een goede rekensom maken om te kijken of deze auto loont. Aan de voortreffelijke rijeigenschappen en het comfort zal het in ieder geval niet liggen.