Niet-betaalde rekeningen
De gemeente Amsterdam heeft een nieuw betalingssysteem ingevoerd en dat is bepaald niet vlekkeloos gegaan. Er is sprake van maar liefst € 200 miljoen aan niet-betaalde rekeningen. De gemeente moet het afhandelen van de betalingsachterstanden tot prioriteit nummer één maken, net zolang tot de problemen zijn opgelost.
Juist deze maand kreeg ik er een nieuwe klant bij. In het begin is het altijd even aftasten: vraag ik om vooruitbetaling met de kans dat hij dan afhaakt? Of neem ik het risico dat de klant achteraf niet betaalt? Het was een Belgische internetondernemer en mijn vertrouwen was niet meteen gewekt. Toch besloot ik de klus te doen, ik had het geld gewoon nodig. Ik rondde het werk snel af en stuurde de factuur er direct achteraan. De nieuwe klant betaalde binnen 24 uur. Ik was enorm in mijn nopjes: dit gaf vertrouwen voor de toekomst.
En daar zit ‘em de kneep. Door de betalingsachterstand van de gemeente hebben veel ondernemers en zzp’ers cashflow problemen. Wij willen graag weten wat de problemen zijn voor de ondernemers en hebben een meldpunt geopend. Bij het meldpunt zijn schrijnende reacties binnen gekomen. Zo geeft een zzp’er aan dat zijn vertrouwen in de gemeente Amsterdam naar een nulpunt is gezakt. Hij vindt het belachelijk dat ze hem zo laten bungelen. Slapeloze nachten heeft hij er van. Er zitten wanhopige reacties bij. Opvallend is dat meerdere personen aangeven geen contact te krijgen met de gemeente.
Om de problemen op te lossen heeft de gemeente extra mensen ingehuurd. De extra kosten worden geschat op € 700.000. Het is maar de vraag of het daarbij blijft. Voor de VVD is dit onacceptabel. Hoe heeft dit financiële drama kunnen ontstaan? Waarom is de invoering van het nieuwe betalingssysteem niet beter voorbereid? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Deze week hebben we een debat met de gemeenteraad. Wethouder Van Buren zal tekst en uitleg moeten geven. Want dit gaat de verkeerde kant op.
Kune Burgers
k.burgers@vvdamsterdam.nl