Polestar 2, een nieuwkomer met geschiedenis

Volvo kwam in 1996 met het merk Polestar met als doel om er een zogenoemde performancelijn van te maken. Te vergelijken met Mercedes en het merk AMG. Inmiddels is Volvo eigendom van het Chinese Geely en heeft Polestar daar ook onderdak gevonden. Polestar maakt onder andere volledig electrische performance auto’s, en wij mochten een dag rijden met de Polestar 2.

De Polestar 2 is een ruime middenklasse auto en, zoals gezegd, voor 100 procent elektrisch. Daarmee is de auto, net als zijn grote concurrent de Tesla Model 3, een model dat is ontworpen als een elektrische wagen. Met als groot voordeel dat voor elektrisch rijden als basis is gekozen bij het ontwerpen.

Een van de zaken waaraan je dat merkt is de bediening van de wagen, alles draait op software van Google en is zowel via een touchscreen als via een spraakfunctie te bedienen. Het touchscreen doet gewoon wat je ervan mag verwachten. Iedereen met een Android telefoon herkent verreweg de meeste iconen en snapt de navigatie en de functies direct. De spraakbediening staat op eenzame hoogte en werkt verbluffend goed.

De auto zelf heeft een markant ontwerp en is daarmee duidelijk herkenbaar, zelf vinden we de achterkant en de achterlichten het meest geslaagd. De Polestar past daarmee in de designtraditie van Volvo. En dat geldt zeker voor de binnenkant; alles is hier rustig, overzichtelijk en bovenal degelijk. De instap van de Polestar 2 is iets hoger dan een reguliere personenauto en dat is een aangename ervaring, ook de stoelen zijn in alle richtingen verstelbaar en aan ieders individuele wensen aan te passen. Door de iets hogere zit is het zicht rondom uitstekend.

De prestaties van de wagen zijn verbluffend, van 0 naar 100 km/ uur in 4,7 seconden zijn cijfers die thuishoren bij sportwagens, die vele malen duurder zijn dan de Polestar. Doordat de auto beschikt over twee aparte motoren en vierwielaandrijving heeft, is de wegligging uitstekend. Wat het meest opvalt tijdens het rijden, is dat de auto nauwelijks overhelt in bochten. Ook niet wanneer je de bocht op hogere snelheid neemt, en dat is een prestatie gezien het gewicht van ruim tweeduizend kilo. Door zijn accu’s is dit namelijk een zware jongen.

Laat u echter niet misleiden door het voorgaande, de Polestar 2 is een auto die het fijnst rijdt wanneer hij gewoon wordt gereden. De auto is stil en laat zich makkelijk manoeuvreren in stadsverkeer. Bij een kruissnelheid van ongeveer 100 kilometer per uur is hij rustig en stabiel op de snelweg. Door zijn twee motoren en door het accupakket is hij ook in staat om een caravan te trekken. De accu’s geven de Polestar een actieradius van ongeveer 400 km en met een fastcharger ga je van 0–80% in ongeveer 40 minuten. Dit maakt de auto uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik.

Wat ons betreft is dit bij uitstek een wagen voor mensen die veel kilometers rijden, en zal dan ook meestal zakelijk gereden worden. Je kunt deze auto prima gebruiken als gezinsauto, er is ruimte voor vier volwassenen. Ook de kofferbak is zeer ruim. Wanneer je op vakantie gaat, kun je eventueel nog een box op het dak toevoegen. In Zuid zijn ruim voldoende oplaadpalen, dus je kan in de avond en nacht de auto opladen en dan twee tot drie dagen rijden voordat je weer mag laden.

Kortom de Polestar 2 is een zeer bruikbare, mooie elektrische wagen.

Wij reden met de Polestar 2 met dualmotor en diverse opties. Deze wagen kost € 64.900,-.

De Polestar 2 is leverbaar vanaf € 45.900,-.

Meer informatie op www.polestar.com of in de Polestar vestiging aan de Van Baerlestraat 2.

 

 

0 Shares