Columns

Schuiftrombone mag weer uit de koffer

“Dat is opvallend, je hebt onthouden wat ik je heb verteld.” Het was een nuchtere en rake opmerking van mijn vrouw, vorige maand aan de keukentafel. Eerlijk is eerlijk: ze had een punt. De afgelopen vier jaar stond mijn radar bijna continu aan. Mijn hoofd zat vol met appjes van raadsleden, brandende kwesties in de stad, het voorbereiden van debatten en het constante rumoer van de Amsterdamse politiek.

Het raadslidmaatschap van de Amsterdamse gemeenteraad is prachtig, maar het is ook een snelkookpan. De druk was hoog, de dossiers stapelden zich op en de tijd om vergaderingen echt goed voor te bereiden was er lang niet altijd. Stress hoorde er gewoon bij. Nu ik bijna twee maanden uit de raad ben, zie ik pas goed hoe veelomvattend en intensief die jaren zijn geweest.

De rust keert langzaam terug en dat merken ze thuis ook. Ik kan eindelijk weer mijn eigen agenda bepalen. Ik ben een stuk relaxter als ik met mijn vrouw uit eten ga, heb meer echte aandacht voor de kinderen en ik overweeg zelfs serieus om mijn schuiftrombone weer eens af te stoffen en te gaan bespelen.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik betrap mezelf er op dat ik dagelijks AT5, Het Parool en De Telegraaf afspeur naar Amsterdams nieuws. Ik scroll nog steeds door de nieuw ingediende schriftelijke vragen van de raad. De politieke antenne helemaal uitschakelen is niet zo makkelijk. Het was een ontzettende eer om dit werk te mogen doen. Ik heb bijzondere, leerzame en onvergetelijke dingen meegemaakt.

De afgelopen vier jaar mocht ik daarnaast, samen met Erik Schmit, om de maand deze column voor de Wijkkrant Zuid verzorgen. Het was een geweldige manier om de hectiek van de maand te overzien en aan u, de lezer, uit te leggen wat we daar in de stopera nu eigenlijk allemaal aan het doen waren. Soms bloedserieus, soms met een knipoog, maar altijd met veel plezier.

Ook het schrijven voor deze wijkkrant ga ik missen. Maar er komt vast wel weer iets moois voor in de plaats. Waarde lezers van Zuid, het ga u goed!

Kune Burgers

k.burgers@vvdamsterdam.nl

 

0 Shares