Applausboeketten voor op het podium: Klapklaproos
Ze schrok vaak van de bloemstukken die ze regelmatig zag langskomen op het podium tijdens premières; niet bepaald om over naar huis te schrijven en vaak veel te duur. Dat kan ik beter, toepasselijker én goedkoper, dacht Eva Schneider, die al haar hele werkzame leven in het theater rondhuppelt. En daarmee was het idee voor bloemenatelier Klapklaproos geboren.
Dat was in 2010. Eva draaide al aardig wat jaren mee in de theaterwereld. Deed onder meer de communicatie en productieachtige activiteiten voor diverse theatergroepen, waaronder Orkater van de gebroeders Van Warmerdam. “Ik moest regelmatig boeketten bestellen voor premières. Regelmatig werden grote enge onhandelbare boeketten met sierbessen, ‘bloemkolen op stokjes’ en veel opvulgroen bezorgd. Ik was ervan overtuigd dat dat beter kon. Mijn onderneming was al gericht op de zakelijke kant van de theaterwereld. Ik besloot een groen zijtakje daaraan toe te voegen.”
Dat zijtakje werd Klapklaproos, vernoemd naar de zogenoemde applausboeketten die ze wilde gaan samenstellen. “In plaats van hele grote, doorsnee boeketten in cellofaan wilde ik handzamere bloemstukken creëren. Kleurrijke bosjes, een tikje theatraal, fraai verpakt met een mooi manchetje. Betaalbaar en seizoensgebonden”, vertelt ze. “Je hoeft echt niet met een boeket van tientallen euro’s op het podium te komen. Dat kan echt voor veel minder.” En dat laatste is in de theaterbranche niet geheel onbelangrijk, want daar klotst het geld nu niet bepaald tegen de plinten.
Nee, ze heeft geen opleiding tot bloemist gedaan. Eva is, zegt zij zelf, best creatief. Ze had altijd al groene vingers en stelt de boeketten die ze creëert dan ook op gevoel samen. “Ik zie het een beetje als beeldhouwen met bloemen. Ik zoek de bloemen altijd op gevoel uit en laat me inspireren door de kleurrijke boeketten die je ook wel op stillevens van schilders uit de zeventiende eeuw. Al zie je daarin wel vaak een samenstelling met bloemen die absoluut niet in hetzelfde seizoen bloeien, maar waarschijnlijk puur zijn gebruikt om het kleurenpalet en de compositie compleet te maken en symboliek toe te voegen. Het zijn in ieder geval wel altijd kleurrijke boeketten.”
Eva vindt het leuk om ‘iets te maken en te combineren met dat wat je in de natuur vindt en nu actueel is’. Haar boeketten zijn, zegt ze, vanaf alle kanten bekeken vrolijk en leuk om te zien. “Ik maak sjieke veldboeketten, opgebouwd in verschillende lagen. Ze zijn weelderig, en toch werk ik vanuit de gedachte less is more. Ik weet inmiddels welke bloemen wel en niet bij elkaar passen. Ik doe niet zomaar wat, qua opmaak werk ik op gevoel, daarnaast zijn kleur en vorm voor mij wel heel belangrijk.”
Veel kleur is dan ook een van de kenmerken van de boeketten die Eva samenstelt. “Daarbij houd ik ook rekening met de kleuren van bijvoorbeeld het decor en het thema van de voorstelling. Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik ga met het boeket ook voor de spiegel staan om te kijken hoe het eruitziet als iemand ermee op het podium staat. Ik ken de theaterwereld van binnenuit en weet hoe belangrijk het is.” Want, gaat ze verder, Een voorstelling is toch het kindje van regisseur en acteur(s) of degene die op het podium staat. Na vaak maanden van voorbereidingen met veel spanningen gaat de voorstelling met de première officieel de wereld in. “Een bloemetje na afloop van een première is daarin een lange traditie. En het is natuurlijk leuker als bijvoorbeeld de acteur met een mooi boeket op de foto gaat.”
Eva stuurt daarin soms ook de opdrachtgever een beetje bij. De opdracht om voor een koor van dertig amateurs een bloemetje te leveren en waarbij de organisatie aanstuurde op een enkele roos in een doorzichtig papiertje. “Dan zeg ik op mijn beurt: ga maar naar het station of de benzinepomp en haal daar dertig rozen. Ik bedenk liever iets in de trend van drie leuke bloemen met een lintje bijvoorbeeld. Dat staat toch een stuk leuker en hoeft niet veel extra te kosten. Datzelfde was laatst bij de première van de film van Isa Hoes. Na afloop staat ze dan met een leuk, passend miniboeketje en dat ziet er dan toch leuker uit dan een simpel roosje. Ik maak boeketten in lagen. De ontvanger heeft het soms als een baby op zijn onderarm liggen.”
Het feit dat ze de theaterwereld goed kent en dus ook een groot netwerk heeft, waren belangrijke pluspunten toen ze Klapklaproos startte. “De mensen die mij kenden wilden het wel een keer proberen en zijn uiteindelijk ook blijven hangen, ik heb een trouwe klantenkring van theaters, gezelschappen en culturele locaties.” En inmiddels heeft ze haar aanbod op verzoek uitgebreid met rouw- en trouwboeketten, en wordt ze ook regelmatig gevraagd om bloemstukken te creëren om een locatie met speciale thema-avonden, prijsuitreikingen, openingen of evenementen op te luisteren.
Eva, die in de Eerste Jan Steenstraat aan huis werkt, gaat voor haar bloemkunstwerken niet naar de veiling, maar haalt ze de bloemen bij bloemenhandel Sijmons aan de Gerard Doustraat. “Soms staat dan mijn hele huis vol met emmers met bloemen”, zegt ze lachend. “Het is maatwerk omdat je met veel aspecten rekening wil houden, maar voor mij is dit werk heel rustgevend. Voor mij is elk boeketje als het ware een kunstproject. Iets creëren werkt ontspannend. En het leuke is dat ik steeds vaker ook wordt gebeld door mensen die ik niet ken. Die komen via via bij mij terecht en zeggen dan: ‘Jij bent och de bloemist van de kunsten’. Dan doe ik toch iets goed.”
Klapklaproos bloemenatelier
Eva Schneider
Eerste Jan Steenstraat 133-huis
Tel.: 06 1104 5866
info@klapklaproos.nl
(open op afspraak)
Foto: Lex Banning