Ieder stuk dat bij De Oude Leeuw het pand verlaat, is uniek
Ze is een schoolvoorbeeld van ‘je hobby je beroep maken’. En als we dan toch clichés uit de kast halen: ze zit op haar praatstoel, als je begint over deze hobby: het stofferen en (licht) restaureren van zitmeubelen. Ze, is Gerrarda van ’t Verlaat, sInds ongeveer anderhalf jaar eigenaresse van meubelstoffeerderij De Oude Leeuw, al veertig jaar gevestigd aan de Govert Flinckstraat 325.
Voordat Gerrarda van ’t Verlaat het besluit nam om het over een compleet andere boeg te gooien, hield ze zich bezig met spreadsheetpresentaties bij grote commerciële bedrijven. “Ik was alleen maar voor anderen aan het werk. Projecten van anderhalf tot twee jaar en het eindresultaat kreeg ik zelden te zien.” Vlak voor de coronapandemie Nederland bereikte, besloot ze daarmee te stoppen. “Ik wilde iets gaan doen wat ik leuk vind, iets met mijn handen. Iets waar ik energie van krijg. En iets waarvan ik direct het eindresultaat zou zien. En dat iets werd de meubelstoffeerderij overnemen.
Als hobbyist kwam ze al regelmatig in De Oude Leeuw, zestien jaar terug stond ze daar al haar eigen stoeltjes te stofferen. “Ik kwam erachter dat dat het was, wat ik wilde gaan doen. Dus toen het aanbod kwam om de zaak over te nemen, was de keuze snel gemaakt. Nee, ik heb geen ambachtelijke opleiding, maar ik heb wel technisch inzicht. Ik ben hts’er. Als je iets uit elkaar haalt, zie je in ieder geval hoe het in elkaar is gezet. Kennis van stoffen heb ik meegenomen uit ijn confectieverleden, die van pas komt in de stoffeerderij en het klantenadvies. En ik heb veel ervaren en vakkundige mensen om me heen die me een hoop leren. De makkelijke modellen kan ik zelf. Maar als je het over echte vintage hebt… tja, dan sta ik er heel interessant bij te kijken, en dat is het.”
Ze prijst zich gelukkig met het team dat ze om zich heen heeft verzameld. “Professioneel opgeleide stoffeerders, die al jaren in het vak zitten. Iedereen heeft zijn specialisme en op basis daarvan is een indeling gemaakt. Miranda doet veel vintage en naaiwerk, Gert is de man van het klassiek stofferen en herstelwerk. Verder hebben we stagiaire Ingrid van de ambachten opleiding en komen er ook nog wel eens kinderen helpen als we spullen moeten slopen, haha.” Zelf houdt Gerrarda zich bezig met naaiwerk, in- en verkoop en gesprekken met klanten. “Nadat ik het had overgenomen, wilde ik het wel professioneler aanpakken, met een modernere stoffencollectie en een bredere groep klanten aanspreken.”
Waar ze blij van wordt? “Van een klant die op zijn nieuw gestoffeerde oude stoel gaat zitten en zegt: ‘wow, volledig in de oude staat en toch voelt hij weer als nieuw!’. Ik sta volledig achter het product dat ik aflever. Want wat is er nou leuker dan een klant die blij en tevreden de deur uitgaat.” Die klant heeft dan waarschijnlijk een paar dagen, misschien een week eerder een bijna tot op de draad versleten stoel afgeleverd. Een stoel door het team van Gerrarda een tweede en soms wel een derde leven wordt gegeven. “Je krijgt iets binnen, waarvan je soms denkt: nee, dat is het niet meer. En als het dan twee weken later klaar is en ons team ‘m onder handen heeft genomen, kan-ie zo weer vijftien tot twintig jaar mee.”
En alles, echt alles kan onder handen worden genomen. Sommige stoelen van naam zijn het ook waard om te investeren, stelt Gerrarda. Vintage is vaak vijftig tot zestig jaar oud, maar designerstoelen zijn zodanig ontworpen dat je het goed kunt herstellen en herstofferen. “En als het de moeite en het geld niet waard is, dan geef ik dat ook aan bij de klant. Het kan wel, maar… het is wel handwerk en we staan per stuk een stoeltje te herstellen. Dan vraag ik of de klant het de investering wel waard is. Er klopte hier iemand aan met een Oude Ikea-bank. Voor de kosten van het herstelwerk had ze een nieuwe kunnen kopen. Maar ze wilde deze, was verknocht aan het model – dat niet meer te koop was – en het paste perfect bij haar interieur en kleine woning in De Pijp.”
Daar komt bij, weet ze, dat veel mensen een emotionele band met een meubelstuk kunnen hebben; van opa of oma geweest, een eerste aankoop, herinneringen die eraan kleven. “In overleg met de klant maken we het wel met stoffen van nu, waardoor ie ook in het interieur van nu past. We proberen er altijd iets eigentijds van te maken. Natuurlijk hebben we ook stoffen van toen, maar die liggen wel onderop, haha.”
Er komen daarnaast ook zeker wel topstukken langs bij De Oude Leeuw. Enkele maanden terug een stoel uit de Gispen-collectie bijvoorbeeld, en nota bene hetzelfde model dat in het Rijksmuseum staat te pronken. “De klant kwam later terug met een bijpassende hocker, die ze via internet had gevonden. Die zijn we nu aan het herstellen. Dus daar staat straks een museale set in huis. Hoe gaaf is dat.” Aan de andere kant krijgt ze ook, zoals ze het noemt, weeskinderen binnen. “Stoelen die mensen bij het grofvuil vinden, er verliefd op worden en het bij ons dan laten herstellen en opnieuw stofferen.” Ook daar wordt serieus aandacht aan besteedt.
En daarin past ook een stukje eerlijk advies. Er zijn tientallen stoffen, in mogelijk evenzoveel prijsklassen. “Dus kunnen we ook inspringen op mooie stoffen in een goedkopere uitvoering”, legt Gerrarda uit. “Je hebt prachtige stoffen met een prijsverschil van 45-135 euro per meter. Bij een kleine bank heb je toch al gauw tien meter nodig, dus als basis ben je tussen de 450 en 1350 euro kwijt. Dan gaan wij nog aan de slag. Ik reken geen abnormaal uurtarief, maar we zijn toch al snel drie tot vier dagen met zo’n bank bezig. Dus denk je niet alleen mee met de klant in het creatieve proces, maar ook in tarieven van de stoffen.” Wat wel blijft staan: “Ieder stuk dat hier naar buiten gaat, is uniek. Maar wel in het model dat jij fijn vindt of waar jij een band mee hebt. En een model dat weer vijftien tot twintig jaar mee kan.”
Meubelstoffeerderij De Oude Leeuw
Govert Flinckstraat 325
020 659 64 61
www.oudeleeuwstoffeerderij.nl
Gerrarda van De Oude Leeuw met de Gispen hocker, die samen met de stoel een museale set vormt, en Miranda aan het werk met de Gispen-stoel, waarvan ook een exemplaar in het Rijksmuseum staat.