BMW iX3, een ruimtewonder
Afgelopen periode werd bekend dat steeds meer Europese landen, waaronder Nederland, aandringen op een stop van verbrandingsmotoren in 2030. Daarmee moeten alle Europese autofabrikanten haast maken met de energietransitie. BMW heeft een aantal jaar geleden een stip op de horizon gezet en aangekondigd in 2023 25 geëlektrificeerde modellen (volledig of deels elektrische aandrijving) aan te bieden.
Een van die modellen, de BMW iX3, mochten wij rijden van de firma Van Poelgeest BMW & MINI. De iX3 is op het eerste oog nauwelijks te onderscheiden van zijn neefjes die aangedreven worden door een hybride-, benzine,- of dieselmotor. Het grootste verschil zit aan de voorkant, de “nieren” van de iX zijn gesloten, daar waar de andere X3 modellen dit meer open laten om de radiator te koelen. Deze subtiele wijziging maakt de auto strakker en moderner en daarmee wat ons betreft veel mooier. Überhaupt is de iX3 een zeer fraaie wagen, tijdens het rijden hadden we veel bekijks.
Wanneer je plaats neemt in deze auto vallen een aantal zaken op, ten eerste is daar de hoge zitpositie die bij een SUV hoort. Als groot voordeel biedt deze hoogte een uitstekend overzicht over het verkeer. Met name in de stad kun je op deze manier het andere verkeer om je heen goed zien, op de drukke Ceintuurbaan hadden wij prima zicht op zowel fietsers als voetgangers. Prettig voor de bestuurder, en zeker zo fijn voor je medeweggebruikers. Het tweede wat direct opvalt wanneer je in de wagen gaat zitten is de enorme ruimte. Van buiten oogt deze wagen even groot als bijvoorbeeld een Audi Q5, maar van binnen heeft de iX3 de ruimte van een concertzaal. Je moet een heel fanfareorkest willen vervoeren wil je niet genoeg ruimte hebben in deze wagen. Het derde wat direct opvalt is hoe fraai het interieur is en hoe goed een en ander is afgewerkt. Een geval van noblesse oblige, maar BMW moet het wel waarmaken.
Wanneer je gaat rijden met de iX3 merk je direct dat je in een elektrische wagen zit. De auto is nóg stiller dan een normale BMW en hij versnelt volledig traploos, een erg fijne sensatie. De wagen heeft drie standen, eco, normaal en sport. In de eco stand haalt hij zijn maximale actie radius. BMW geeft voor de iX3 een indrukwekkend WLTP bereik op van 460 kilometer, of je dit ook daadwerkelijk haalt is afhankelijk van diverse factoren zoals rijstijl en buitentemperatuur. Wat verder opvalt tijdens het rijden is de uitstekende wegligging, door de plaatsing van de accu’s heeft de wagen een relatief laag zwaartepunt. In combinatie met de achterwiel aandrijving en de sportstand zorgt dit voor een geweldige, herkenbare BMW wegligging. Met name scherpere op- en afritten zijn een feest. Alles bij elkaar is de BMW iX3 een auto die uitstekend geschikt is voor bijvoorbeeld een gezin, waarbij er dagelijks grotere afstanden moeten worden afgelegd. De BMW iX3 is leverbaar vanaf € 67.500,-. Wij reden de High Executive uitvoering van € 74.563,-
De BMW iX3 is te bewonderen op de zeven Van Poelgeest vestigingen, maar in het bijzonder voor onze regio bij Van Poelgeest in Amstelveen of Amsterdam. Meer informatie op www.van-poelgeest.nl