Chique zonder kapsones
Het eerste wat opvalt bij de nieuwe Seat Tarraco is zijn formaat, dit is een hele grote personenauto. Hij oogt stoer, stevig en robuust. Deze wagen schaamt zich niet wanneer hij wordt geparkeerd naast een BMW X5.
De grote vraag is natuurlijk of hij in het gebruik ook overeind blijft. Het antwoord is een volmondig ja. De auto is van binnen net zo ruim als hij van buiten oogt. Daarnaast zitten er tal van handige zaken bij die hem heel praktisch maken. De wagen is bijvoorbeeld letterlijk in een handomdraai om te toveren in een zevenzitter. Erg handig wanneer je af en toe het voetbalelftal van een van de kinderen mag meenemen. De verdere uitrusting is ook dik in orde, airco, stoelverwarming, abs, lane assist en navigatie zijn allemaal aanwezig en functioneren prima. Eigenlijk wat je mag verwachten van een auto in deze klasse. De grote verassing komt wanneer je gaat rijden. De auto stuurt heel licht en direct waardoor hij prima door druk stadsverkeer kan. Ondanks zijn zeer ruime afmetingen voelt en reageert de auto als een kleinere wagen. Erg prettig in de drukke straten van Amsterdam-Zuid. Maar ook op de snelweg kan deze auto prima uit de voeten. Hij kan vlot mee en is stil en rustig. Door de hoge zit heb je een uitstekend overzicht over het verkeer om je heen. Wij reden een 1.5 EcoTSI benzine motor met 150 pk vermogen en een handgeschakelde zesbak. Wanneer de motor in zijn zesde versnelling staat dan hoor je hem nauwelijks zijn werk doen. Met deze kleinste motorvariant heb je geen moment het gevoel dat je ook maar iets tekortkomt. Naast deze motor is er ook nog een tweeliter en een tweetal diesels. De zwaarste motoren zijn eventueel uit te voeren met een DSG automaat. Deze variant is de norm in soepel autorijden met een automatisch geschakelde bak en wordt qua souplesse alleen overtroffen door een Dafje met een pienter pookje. Wat echt opviel was dat diverse omstanders zeer positieve opmerkingen maakten toen we de auto aan het fotograferen waren. “Mooie wagen, chique auto” waren zo maar twee opmerkingen. En dat vergeten we bijna te zeggen, de auto is ronduit mooi door zijn stoere robuuste uitstraling. Het door ons gereden model kost € 47.085,-, er is al een SEAT Tarraco vanaf € 37.950,-.
De auto is te bekijken bij A-Point Seat Amsterdam. www.a-pointseat.nl