De elektrische Lexus UX is een genot om in te rijden

We hebben de Lexus UX Hybrid al eerder beschreven en toen waren we zeer positief. Nadat we hadden vernomen dat er een volledig elektrische versie van dit model onderweg was, waren we daar dan ook razend benieuwd naar.

De Lexus UX Hybrid is de eerste volledig elektrische wagen van Lexus en leverbaar vanaf oktober, maar bij Lexus Amsterdam kregen we de kans om in een demo-model te stappen en rond te rijden. Verschillen met de hybride UX zijn er zeker. De accu is in de vloer geplaatst tussen de voor- en achteras. Hierdoor heeft de UX Electric een nog hogere carrosseriestijfheid dan de UX Hybrid. Dat zorgt voor nog verder verbeterde stuur- en rijeigenschappen, maar zorgt ook voor nog meer bagageruimte.

De Hybride UX beschikt over een zogenaamde continu variabele transmissie, wat betekent dat deze auto volledig traploos schakelt en daarmee de soepelste versnellingsbak heeft die er is. Dat geldt ook voor de elektrische variant van de UX; net zo soepel, alleen nog stiller, simpelweg omdat het motorgeluid volledig ontbreekt. Ondanks dat deze auto een SUV is en wat hoger op de wielen staat is de aerodynamica dusdanig dat de wagen nauwelijks geluid tijdens het rijden maakt. Aangezien Lexus een premium brand is en concurreert met BMW, Audi en Mercedes is de afwerking van de UX van zeer hoog niveau. Het interieur is schitterend en door de goede afwerking draagt dit bij aan het vrijwel volledig geluidstil zijn van de wagen.

Bij de premium positionering hoort ook een uitstekende service, en dat houdt onder meer in dat Lexus kopers volledig begeleid worden bij de omschakeling naar elektrisch rijden. Dat doen zij onder andere door een samenwerking met Vattenfall, waarbij de koper geholpen wordt in de keuze en plaatsing van een eigen laadpunt. Ook wordt gekeken naar waar het beste en goedkoopste kan worden opgeladen, thuis of op de zaak. Lexus heeft als extra Lexus Assistance, mocht u ‘leeg’ staan, dan brengt men u zeven dagen per week, dag en nacht naar het dichtstbijzijnde laadpunt. De UX heeft een actieradius van ruim 300 kilometer en dat is riant.

Verder heeft Lexus een app ontwikkeld, waarop je kan zien waar je kan laden en tegen welke kosten. Deze app laat ook zien hoever het opladen is gevorderd. De app kan onder meer worden gebruikt om de standkachel te bedienen. Dus op afstand kan de auto in de winter worden verwarmd en in de zomer worden gekoeld, zodat je altijd vertrekt in een auto die op de juiste temperatuur is.

De wagen heeft drie standen, normaal, ECO en sport. Zelfs in de meest rustige variant trekt de auto flink snel op. In de sportstand gaat het allemaal nog net even wat pittiger, er zullen weinig auto’s zijn die sneller weg zijn bij het stoplicht dan de UX. Doordat de batterijen min of meer in de bodem zijn verwerkt, ligt het zwaartepunt van de elektrische UX lager dan van zijn hybride evenknie. Dit komt de wegligging ten goede, de auto laat zich uitstekend sportief over een klaverblad sturen.

Al met al zijn wij zeer onder de indruk van deze wagen, hij is mooi, stil, ruim en rijdt geweldig. De Lexus UXe is leverbaar vanaf € 49.990,-, wij reden met de executive versie, deze kost € 63.690,-. Meer weten? Kijk op www.lexus.nl.

0 Shares