Selfmade fietsenmaker Bas bouwt fiets naar ieders wens

Zoveel mensen zoveel wensen. Een gevleugelde uitspraak, maar wel eentje die vorm kan krijgen bij Wheelrunner van Bas Rotgans. Daar kun je een tot op de centimeter lichaamslengte en tot op het gram lichaamsgewicht een fiets laten bouwen. Nog zo’n gevleugelde uitspraak: Je betaalt iets meer, maar dan heb je ook wat en het gaat nog lang mee ook.

Bas Rotgans is een typisch voorbeeld van een autodidact, een selfmade fietsenmaker. “Ja, ik heb het mezelf aangeleerd. Dat betekende de eerste jaren tot heel laat klussen en uren bezig zijn met iets, waaraan je normaliter misschien een uurtje kwijt zou zijn. Drie tot vier uur bezig zijn met van alles uitvogelen. Maar dat hoort bij de leercurve. Nu werk ik met meerdere jongens samen en iedereen heeft wel gaten in zijn kennis, die een ander kan aanvullen. We kunnen elkaar iets nieuws leren.”

Als fanatiek en bevlogen fietser droomde hij al jaren van een eigen fietsenwinkel. “Toen ik met fietsen begon, ben ik langzaam maar zeker aan mijn eigen fietsen te sleutelen. Ik dacht heel lang dat iedere fanatieke fietser dat eigenlijk deed, maar in de loop der jaren kwam ik erachter dat ik de uitzondering was. Bijna niemand doet het. Ik hoorde destijds van medefietsers dat er, zeker tijdens het seizoen, bij fietsenmakers die gespecialiseerd zijn in sportfietsen, wachtlijsten waren van twee tot drie maanden. Dus begreep ik dat er ruimte was in Amsterdam voor fietsenmakers van niveau.”

En in februari 2019 werd zijn droom werkelijkheid en opende hij Wheelrunner. In eerste instantie bedoeld als werkplaats voor racefietsen en mountainbikes, maar inmiddels ligt de focus meer op customized fietsen. “We nemen een frame van een bekende framebouwer of fabrikant en bouwen dat helemaal naar wens op tot een complete fiets. In de meeste gevallen bestellen de mensen hun frame wel via ons, maar we bouwen zelf geen frames. Die komen van bouwers – soms heel exclusieve en internationaal bekende bouwers, al sta je daar vaak op een jarenlange wachtlijst – die deze op maat afleveren. Wij maken daar een fiets van, waarbij de mensen tot het laatste boutje kunnen aangeven wat ze willen. In overleg met de klant stellen wij de fiets samen, zoals hij of zij hem hebben wil.”

Zijn klantenbestand bestaat voornamelijk uit bevlogen fietsfanaten, maar ook de categorie die daar nog net een stap onder zit, zegt Bas. “En ook klanten die ooit een standaardfiets hebben besteld en kant-en-klaar uit de doos hebben gehaald. Daar zit op wat de fabrikant heeft gekozen en die bevat sluitposten van mindere kwaliteit, bijvoorbeeld standaard wielen. De doorsnee fietser let daar toch niet op, zegt de fabrikant, en dat is ook zo.”

Hoe anders is dat bij de wieleralchemisten aan de Van Ostadestraat. “Het verschil zit-em in het gewicht. Maar ook een wiel voor je fiets kun je samenstellen zoals jij het wil. Alle opties kunnen op maat worden geleverd. Van de naaf die we pakken tot de spaken en zelfs de kleur van de nippels. Maar het heeft ook alles te maken met wat je ermee wilt doen en het is afhankelijk van je lichaamsbouw, een stevig, groot iemand heeft meer spaken nodig om het gewicht beter te verdelen, terwijl je een lichter wiel kunt gebruiken bij een klein, licht persoon. Wij kunnen onze producten precies zo maken voor de persoon die hem gaat gebruiken, waardoor het een beter product oplevert.”

Om de fiets zo veel mogelijk op de persoon af te stemmen, werken ze bij Wheelrunners met bikefitters, die de klant in een proces van een paar uur volledig doorlichten. Er wordt helemaal uitgemeten hoe je op de fiets moet zitten die hoort bij de maatvoeringen van jouw lichaam, of je een extreem sportief of gematigd sportief persoon bent en hoe flexibel je lichaam is. “Bij elke fiets die we voor een klant samenstellen, wordt een bikefitter ingeschakeld. Nu komen hier klanten die al een beetje het idee hebben wat ze willen hebben. En wat meetelt is wat je eraan wilt uitgeven. Een customized fiets is gewoon wat duurder.”

Bas raakt gepassioneerd door onderdelen die door fabrikanten in de basis zijn om te servicen. “Dat bestaat amper nog. Je koopt een apparaat en bij de aanschaf accepteer je al dat-ie het over een paar jaar niet meer doet en moet worden vervangen. Wij werken bijvoorbeeld met een Engelse fabrikant van naven die gemaakt zijn om na 10.000 kilometer uit elkaar te halen, de lagers te vervangen, nieuw vet erin en weer in elkaar te zetten en dan gaat-ie weer 10.000 kilometer mee. Ik geloof niet zo in duurzaamheid van recycled materiaal, maar wel in producten die te servicen zijn. Die gaan veel langer mee en zijn dus duurzaam. Dat vergt wel van mensen dat ze bereid moeten zijn er iets meer geld aan uit te geven. Maar mensen die hier komen, vinden dat een waardevol argument. Bijkomend voordeel van te servicen producten is dat we je over vijf jaar nog steeds kunnen helpen als er zich een probleem voordoet. Het is even slikken als je daar bij aanschaf bijvoorbeeld 150 euro meer voor moet betalen, maar over vijf jaar ben je blij dat je het hebt gedaan.”

Bij elke fiets die bij Wheelrunner de deur uitgaat, wordt gekeken naar het totale plaatje. “We hebben een hoge standaard”, zegt Bas. “De fietsen die we maken moet er ook esthetisch goed uitzien. Alles moet goed werken, maar ook mooi weggewerkt en gemonteerd. De fiets moet in zijn geheel klaar zijn, qua materiaal en qua gezicht. Hij moet eruitzien, alsof ie zo in elkaar is gevallen, al weten wij wel dat we daar een paar uurtjes voor nodig hebben gehad. Dat begint met veel tijd steken in de communicatie met de klant. Die heeft soms gedateerde ideeën, waar je ze eerst vanaf moet brengen omdat het materiaal voor die ideeën niet meer bestaat. Maar ik ben er terecht van overtuigd dat wij een betere fiets kunnen maken. En een waarvan je langer plezier zult hebben.”

Wheelrunner, Bas Rotgans

Van Ostadestraat 177-hs

+31 (0)20 244 5791

info@wheelrunner.cc

www.wheelrunner.cc

 

Foto: Lex Banning

0 Shares