Van graffity spuiten op de muur stapte Edgar over naar de schoenmakersleest
Graffity was zijn ding. Edgar Caufijn uitte zijn creativiteit als tiener veelal met de spuitbus op muren en onder viaducten. “Maar ja, daar kun je geen open portfolio van hebben, want dan is er bewijs dat je in de ogen van de wet vandalisme hebt gepleegd”, lacht hij in zijn atelier aan de .”Dus dacht ik, waarom ga je geen schoenen kleuren.”
Hij was om en nabij de vijftien. Graffity spuiten was onderdeel van de hiphop-cultuur en daar voelde hij zich wel in thuis. Maar ja, zijn creaties verdwenen bijna net zo snel uit het zicht, als hij ze op de muur gezet. “Het is toch illegaal wat je doet”, vervolgt de nu 26-jarige Edgar. “Veel wordt weggehaald en dus kun je het niet meer laten zien. En schoenen worden door mensen gedragen, zijn mobiel en bewegen mee.”
Maar dan geen traditionele stappers. Geïnspireerd door een illustratorgroep, die een door het toonaangevende magazine Sneaker Freaker uitgeschreven wedstrijd won met een tekening van Arnold Schwarzenegger op een Nike Air Terminator, richt hij zich op sneakers en dan met name de unieke en speciale modellen – denk aan eerste versies van bijvoorbeeld de Nike Air Max 1. Daarnaast bedenkt, creëert en bewerkt Edgar ook zelf schoenen en sneakers. “Zo ben ik er een beetje ingerold.” En nu zit hij in zijn eigen atelier achter de leest als ambachtelijk schoenmaker en platformhouder van 2609WorkPlace, waar creatieve geesten een plekje kunnen huren om zelf dingen te maken als kleding en tassen.
Hij heeft in Utrecht een driejarige opleiding tot ambachtelijk schoenmaker gevolgd. “Ik had geen achtergrond in herstellen. Ik wilde schoenen op maat maken, maar het werd me steeds vaker gevraagd of ik sneakers van mensen wilde restaureren. Ik zei steeds nee, maar er is niemand met een schoenmakersachtergrond, die van sneakers houdt. Een traditionele schoenmaker doet alleen nette schoenen, en sneakerfanaten weten niet wat ze moeten doen om ze goed te herstellen. “Ik maak ook echt mijn eigen schoenen. Ik kan van de leest een driedimensionale vorm configureren naar een tweedimensionale vorm op papier, daarop de patronen tekenen en uitsnijden op leer en de werkelijke schoen op maat maken.”
Unieke exemplaren dus. “En ik houd me ook bezig met restaureren en verzolen van zeldzame schoenen. Edgar is daarin gespecialiseerd in sneakers. Nu heb je mensen die sneakers dragen en mensen die sneakers dragen. De ene groep koopt ze, draagt ze en gooit ze weg. De andere groep gaat voor de unieke modellen, de eerste uitgaves die uitgroeien tot echte verzamelaarsitems. Er zijn er die twee paar kopen, één stel om te dragen en een ander stel om zorgvuldig te bewaren en soms uiteindelijk weer te verkopen. “Het is heel grappig. Veel mensen hebben altijd een jeugdig beeld met hiphop of sneakercultuur, maar ik restaureer deze schoenen van mensen in de veertig. Deze Air Max 1 bijvoorbeeld kwam in 2001 of 2003 uit, maar de zool brokkelt helemaal af en dat herstel ik dan met de zool van een nieuwe schoen.”
Daarnaast kun je bij Edgar ook je ‘eigen’ sneaker bestellen. “Ik heb hier bijvoorbeeld een sneaker die ik samen met een cursist heb gemaakt. Hij wilde zo graag deze schoen maken, een Air Max 1 model met een Air Max 90 zool. En dit is een proefschoen, om te laten zien hoe je moet stikken. Het is niet helemaal perfect, maar het is zijn allereerste schoen en best wel goed gelukt. Het is een kwestie van dingen doen, uitproberen en fouten maken. Zo kom je verder en daar leer je ook van. Kijk, die is een model dat ik in mijn tweede jaar van de opleiding tot ambachtelijk schoenmaker heb gemaakt. Hij ziet er best cool uit, maar de zool… niet flexibel genoeg en dus niet draagbaar.” En inderdaad, in de zool is geen beweging te krijgen. Maar dat is wat Edgar graag erbij wil doen, zelf schoenen ontwerpen. “Daarvoor wil ik ook een cursus of opleiding industrieel footweardesign gaan doen.”
En hij wil het liefst meer mensen binnenhalen bij 2609WorkPlace, waar mensen zelf aan de slag kunnen. “Ik merk dat steeds meer mensen ook wat met hun handen willen doen. Daarnaast is het ook opmerkelijk dat van mijn opleiding veel mensen als schoenmaker zijn afgestudeerd, maar er niet verder mee gaan. Ik denk dat ik een van de weinigen ben die er in de praktijk een vervolg aan heeft gegeven. Ik ben van mening dat als je eenmaal een koers hebt uitgezet, je die ook moet uitvaren. Als ik heb gekozen om dit te gaan doen, ga ik niet opeens iets anders doen.”
Dan: “Veel jongeren van mijn leeftijd gaan eerst reizen en willen iets van de wereld zien, maar dat is ook omdat ze nog zoekende zijn wat ze willen doen. Dat is wel heel mooi, maar ik heb geen behoefte daaraan. Ik hoef dat niet. Ik heb niet dat wat ze wel ‘the fear of missing out’ noemen. Ik ben niet bang om iets te missen. Dat heb ik niet meer. Ik wil me hierop richten. Want als je in de creatieve sector zit en ervan wilt leven en succesvol daarin wilt worden, dan moet je er heel veel tijd in steken en heel veel inzet tonen. Dat is een opoffering ja, maar dat is het me wel waard.”
Edgar Caufijn
Schoenmaker/ontwerper 2609WorkPlace
Eerste Jan Steenstraat 83
Tel.: 06 29 92 13 92
Foto: Lex Banning