Indrukwekkende Hyundai Ioniq 6 kan zich meten met concurrentie
De Hyundai Ioniq 6 is de tweede volledig elektrische auto die Hyundai in Nederland op de markt brengt. Hierbij is door Hyundai gekozen voor een sedan model, dat zich met de Tesla Model 3 en de Polestar 2 zou moeten kunnen meten. We zijn nieuwsgierig of men in deze opzet is geslaagd.
Bij het ontwikkelen van de Ioniq 6 is extra nadruk gelegd op de actieradius, en die is ronduit indrukwekkend. De basisuitvoering heeft een bereik van 429 kilometer en dit kan oplopen tot 614 kilometer. Een van de redenen voor dit grote bereik is de lage luchtweerstand, de Hyundai Ioniq 6 is een van de meest gestroomlijnde auto’s op de Nederlandse markt.
Dit brengt ons dan meteen bij zijn uiterlijk, de Ioniq 6 is een expressieve auto, geen grijze muis. Van de zijkant lijkt de auto wel een beetje op een sportcoupé, en valt hij op door zijn vloeiende en sportieve lijnen. De achterkant is het meest in het oog springend, het lijkt wel of daar dubbele spoilers zijn aangebracht.
Naast een laag verbuik heeft de lage weerstand een ander groot voordeel, de auto maakt heel weinig geluid tijdens het rijden, waardoor de Hyundai Ioniq 6 nog stiller is dan zijn beide concurrenten. Met name op de snelweg valt dit op. Die snelweg is over het algemeen het terrein waar een sedan het meest zal rijden. Dit is namelijk bij uitstek een gezinsauto, waarmee de bestuurder vaak veel kilometers zal maken.
De auto ligt rustig op de weg en biedt een goed overzicht. De prestaties van de wagen zijn hier uitstekend en hij kan heel goed meekomen tussen het andere verkeer. Er zijn drie rijstanden om uit te kiezen: eco, normaal en sport. In de drie standen zijn de prestaties respectievelijk goed, uitstekend en spectaculair.
De extra rijhulpmiddelen maken de auto heel veilig, met name over de dode hoek is goed nagedacht, wij reden een model waarbij de snelheid op de voorruit werd geprojecteerd, daarnaast zagen we op de voorruit ook de dode hoeken geprojecteerd. Deze toepassing werkte ook in de stad erg goed, zowel fietsers als voetgangers waren constant in beeld, zonder dat de bestuurder de hele tijd om zich heen moest kijken. Daarbij viel op dat deze auto een veel kleinere draaicirkel heeft dan de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Hij manoeuvreert daardoor veel handiger door de stad dan zijn concurrenten.
Bij een volledig elektrische auto heb je geen behoefte aan allemaal metertjes op het dashboard. Bij Hyundai snappen ze dat en ze hebben een heel functioneel dashboard ontworpen. Heel overzichtelijk met alles erop en eraan: telefoon, navigatie, radio en entertainment, alles is er. Het interieur ziet er goed uit, en de passagiers achterin hebben volop de ruimte.
Onze conclusie? Deze wagen kan de concurrentie makkelijk aan. Wij reden met de IONIQ 6 Connect 77.45 KWH met 20 inch wielen ter waarde van 55.395 euro. De Ioniq6 is er vanaf 45.895 euro.
Meer informatie op www.ursembarten.nl