Beste wethouder van verkeer
Ik heb alle begrip voor verkeersbeleid dat moet leiden tot minder verkeersongevallen en zeker tot minder verkeersdoden; een autoluwe binnenstad, max 30 kilometer per uur op de meeste wegen, meer ruimte voor fiets en voetganger. Het is enerzijds logisch dat de automobilist daarbij de meeste beperkingen krijgt opgelegd. Ondanks dat hij of zij niet altijd de oorzaak is van een ongeval – veel fietsers schieten als onbetrouwbare projectielen over de weg en veel voetgangers vinden hun mobieltje belangrijker dan op het verkeer te letten -, wordt een botsing tussen een auto en fietser cq voetganger altijd in het (fysieke) nadeel van laatstgenoemden beslecht, soms zelfs fataal.
Dus ja, logisch dat de automobilist beperkingen wordt opgelegd, als dit tot minder confrontaties tussen deze verschillende verkeersdeelnemers leidt.
Maar 30 kilometer per uur?
Echt?
Ik ben helaas niet altijd in de gelegenheid de fiets te pakken en stap dan ook geregeld in de auto om ergens in de stad een afspraak na te komen. Geloof me, gezien de parkeerkosten en parkeerproblemen pak ik liever de fiets, maar dat kan simpelweg niet altijd.
‘Rij relaxed, rij 30’ kom ik daarbij op borden op sommige plekken langs de weg tegen.
Maar relaxed rijden doe ik echter allerminst, omdat mijn ogen constant op mijn snelheidsmeter zijn gericht. Want 30.. je zit er met een keer hoesten zo overheen.
Maximaal 30 kilometer per uur in de nauwe straatjes in De Pijp, over de grachten – alsof je daar überhaupt al sneller dan 30 zou kunnen –, of wegen waar fietsers, scooters en auto’s de rijbaan moeten delen, is nog te billijken. Maar neem de Amstelveenseweg tussen de De Boelelaan en de grens met Amstelveen of de Rooseveltlaan. Brede wegen waar fietspad en rijbaan duidelijk van elkaar zijn gescheiden en het moet wel heel vreemd lopen, willen beide verkeersdeelnemers daar met vervelende gevolgen met elkaar in contact komen.
30 kilometer per uur is langzaam, erg langzaam. Gefrustreerd roepen tegenstanders wel dat je met deze snelheid links en rechts door pubers op opgevoerde fatbikes wordt ingehaald. Gechargeerd? Misschien wel, maar er zit een kern van waarheid in.
Waarom op wegen, zoals bijvoorbeeld de Amstelveenseweg en de Rooseveltlaan, geen 40 kilometer per uur. Volgens verkeersveiligheidexperts die ik heb gehoord, is er nauwelijks verschil in effect met de effecten bij 30 kilometer per uur.
40 kilometer per uur is beter vol te houden, wekt minder irritatie op en heeft ook een positieve invloed op de verkeersveiligheid. En, misschien nog wel belangrijker: 40 kilometer puur is – met enige uitleg – waarschijnlijk sneller geaccepteerd. Beleid krijgt bredere steun als er begrip voor de aanverwante regels is en die zullen dan ook beter worden nageleefd.
Nol de Vries