De nieuwe BMW 1-serie, groter en ruimer
Inmiddels heeft BMW de derde generatie van de 1-serie in de showroom staan. Een op het eerste oog zeer fraaie verschijning. Toch zit de grootste verandering niet aan de buitenkant.
Toegeven, de nieuwe 1-serie is van buiten groter geworden. De grootste verandering is echter dat de wagen nu voorwielaandrijving heeft in plaats van achterwielaandrijving zoals bij het oude model. De ruimte die daardoor binnenin de auto vrijkomt heeft BMW maximaal benut, tel daar dan ook nog de grotere buitenmaat bij op en je hebt een auto met een fors ruimer interieur. Dat interieur is overigens schitterend afgewerkt en zeer fraai vormgegeven. Wanneer je de wagen start is het meest opvallend dat een display de snelheid “projecteert” in de voorruit. Dit wordt gecombineerd met de ter plaatse toegestane maximumsnelheid. De eerste paar meters is dit even wennen, echter toen wij de auto weer inleverden, misten we dit direct in onze eigen auto. Opvallend was dat de maximum toegestane snelheid steeds klopte, en dat wil in Amsterdam en omgeving heel wat zeggen. Wat ons verder opviel en zeer positief verraste was het ontzettend goede zitcomfort van de stoelen. Deze zijn in elke richting te verstellen en geven veel steun en comfort. Ook achterin is voldoende zitplaats, dat maakt deze wagen zeer geschikt voor een gezin met kinderen. De kofferbak biedt voldoende ruimte om boodschappen of spullen mee te nemen en uiteraard is de achterbank in delen neerklapbaar zodat er ook grotere zaken mee genomen kunnen worden. Van buiten oogt de nieuwe 1-serie radicaal anders dan zijn voorganger, dit is echt een compleet nieuw model en niet een milde restyling. Voor ons is het meest aansprekende de nieuwe grille, de “nieren” hebben een veel nadrukkelijkere vormgeving gekregen waardoor de auto een veel dynamischer en sportiever voorkomen krijgt. Hierdoor heb je het idee dat de auto al rijdt terwijl hij nog stil staat. En over dat rijden gesproken, dat gaat meer dan voortreffelijk. In de stad kun je met deze wagen prima uit de voeten, de afmetingen maken dat het een prima te gebruiken stadsauto is. In het drukke verkeer heb je als bestuurder een uitstekend overzicht en de elektronica zorgt ervoor dat je de medeweggebruikers niet over het hoofd ziet. Doordat de snelheid als het ware geprojecteerd wordt op de rijweg is de bestuurder zich extra bewust van hoe hard hij rijdt. Door de gebruikte hoogwaardige materialen is de auto fluisterstil, zowel in de stad als op de snelweg. Want ook op de snelweg voelt deze wagen zich prima thuis. Stil, vlot en comfortabel zijn de sleutelwoorden voor deze auto. Zo makkelijk als deze auto in de stad rijdt, zo comfortabel is hij op de grote weg. Met deze wagen kun je prima op vakantie naar het zuiden of een lang weekend naar Maastricht. Door de combinatie van zitcomfort, geweldig rijgedrag en rust tijdens het rijden zijn lange ritten geen probleem. Al deze eigenschappen maken deze wagen geschikt voor twee,- drie,- en vierpersoonshuishoudens. Wat ons betreft een zeer geslaagde vervanger van zijn voorganger.
De BMW 1-serie is leverbaar vanaf € 34.450,-. Wij hebben gereden met de BMW 118i 5-deurs prijs € 47.306,-.
Zelf een proefrit maken, kijk op www.bmw-amsterdam.nl