Eefje, helper van het eerste uur

De toenemende zorgvraag en druk op thuiszorg als gevolg van de vergrijzing was voor de oprichters van Beep for Help reden tot actie. Daarom startten zij vorig jaar met hun hulpplatform: voor allerlei taken in en rondom huis kunnen mensen de helpers van deze organisatie inschakelen, tegen een zeer schappelijk tarief.

Er zijn steeds meer ouderen en een groot aantal van hen woont tot op hoge leeftijd zelfstandig. Bij sommige werkzaamheden thuis is op den duur hulp nodig. Veel mensen hebben gelukkig zorgzame kinderen of buren die af en toe kunnen bijspringen. Maar niet iedereen vindt het makkelijk om hun naasten om hulp te vragen. Daarbij is het voor de mantelzorgers vaak lastig om de zorg te combineren met hun eigen gezinnen en werk.

Gelukkig is er de thuiszorg die een groot verschil kan maken bij mensen thuis. Maar omdat de vraag naar zorg groot is, zijn er lange wachttijden. Omdat veel werk dat door thuiszorgers wordt gedaan niet per se medisch van aard is, kunnen de helpers van Beep for Help uitkomst bieden. Zij nemen met veel plezier diverse taken bij mensen thuis voor hun rekening. En niet alleen bij ouderen: iedereen die wil kan hulp inschakelen.

Sinds de start in september vorig jaar heeft Beep for Help al een aanzienlijk aantal mensen in heel Amsterdam kunnen helpen. Met het opruimen van hun tuin, vervangen van gordijnen, schoonmaakwerk en het in elkaar zetten van een kast bijvoorbeeld. Veel van deze hulpvragers hebben na de eerste aanvraag één of meerdere nieuwe verzoeken ingediend. Dat is voor Beep for Help een positief signaal dat bevestigt dat ze van toegevoegde waarde zijn.

En niet alleen zijn de hulpvragers blij met de komst van deze organisatie. De mensen die als helper bij bij Beep werken doen graag iets voor een ander. Een helper van het eerste uur is Eefje. Het geeft haar enorm veel voldoening om mensen een glimlach te kunnen bezorgen. Vaak zit hem in de ogenschijnlijk kleinste dingen.

“Ik stapte de deur uit, richting mijn fiets, ik keek nog even omhoog naar het balkon en ik zag daar de mevrouw staan. Ze glimlachte en zwaaide nog even na. Op dat moment wist ik dat ik bij haar zo’n glimlach had gecreëerd.

Ik was bij deze mevrouw geweest om haar te helpen met het schoonmaken van haar appartement. Stofzuigen, afstoffen en soppen, een wasje draaien en deze ophangen en de badkamer schoonmaken. Voor veel mensen misschien de makkelijke taken in huis, maar niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld door een overvolle agenda, of doordat het als gevolg van ouder worden niet altijd meer zo eenvoudig gaat of zelfs helemaal niet lukt. Hoe mooi is het dan dat jij door het overnemen van die ‘kleine en makkelijke’ taakjes het verschil kan maken of iemand met een glimlach de dag begint of eindigt.

Het is altijd spannend om bij iemand binnen te stappen die je niet kent, maar dit geldt natuurlijk ook andersom voor de klant. Die haalt iemand in huis die hij/zij ook nog niet goed kent. Ik heb tot nu toe, bij iedere hulpaanvraag, eerst even met de klanten gekletst om kennis te maken. Wie ben ik, wie bent u? En dan merk ik al gauw dat de meeste mensen graag met je praten. Heerlijk vind ik dat, naar mensen luisteren die écht wat aan je kwijt willen. Of dat nou gaat over vroeger, familie, het huis en het schoonmaken of de toekomst. Al gauw verdwijnt dan de spanning en zo heb je binnen 20 minuten een heel nieuw persoon leren kennen!

Natuurlijk bespreek je daarna vooral wat de klant wil in het huishouden en dan ga je lekker aan de slag. Zo is afstoffen of afsoppen een heerlijke bezigheid om te doen terwijl je met iemand kletst. En als de klant zijn eigen dingen wil doen of met iets anders bezig is, is stofzuigen een mooie taak. Zo creëer je dus makkelijk en leuk een glimlach!”

Om de hulp voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken is Beep for Help inmiddels actief in heel Amsterdam. Hulp aanvragen kan via de gebruiksvriendelijke app maar ook telefonisch.

Meer informatie: www.beepforhelp.nl

0 Shares