Met de Renault Megane E-Tech is emissievrij rijden een genot
Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s in Nederland emissievrij zijn. Een behoorlijke opgave, die sneller dichterbij komt dan je denkt. Om aan deze opgave te voldoen, zijn vrijwel alle fabrikanten bezig om volledig elektrische auto’s te introduceren. En wanneer deze wagens zo goed zijn als de Renault Megane E-Tech dan kan 2030 niet snel genoeg komen.
Renault heeft met de volledig elektrische ZOE al jaren een goed verkopende elektrische wagen in zijn portfolio. Maar het feit dat zij nu de Megane geëlektrificeerd hebben, getuigt van een flinke dosis lef. Al jaren is de Megane lijn voor Renault een zeer sterk verkoopkanon, het feit dat zij dit model vanaf nu alleen nog maar volledig elektrisch leveren, geeft aan dat zij zeer veel vertrouwen hebben in hun creatie.
Het eerste wat opvalt wanneer we de nieuwe Renault zien staan, is de hoge en stoere neus. De auto is iets korter dan zijn voorganger en wat hoger, hoekiger geworden. Als we instappen, dan merk je dat ook meteen. Er is volop ruimte in de wagen en de zitpositie is heel goed aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. Het meest opvallend is het grote scherm in het midden van de console. Vanuit dit touchscreenscherm kan de wagen worden bediend en ingesteld.
Maar als dat nog te veel moeite is, of wanneer je gewoon aan het rijden bent en je handen niet van het stuur wil halen, dan werkt alles ook met spraaktechnologie. Google is het centrale systeem en elk commando dat begint met ‘hey Google…’ wordt naadloos uitgevoerd. Erg handig en zeer veilig. Wat verder opvalt, is dat afwerking van het interieur erg goed is. Er zijn mooie materialen gebruikt en alles oogt comfortabel en luxe. Een flink deel van het dashboard is bekleed met stof, dat oogt fraai en is zeer praktisch. Dit is namelijk het deel waar normaal gesproken stof het meest opvalt.
De nieuwe Renault Megane E-Tech is leverbaar in een variant met 130 pk en een met 220 pk. Daarnaast zijn er standaard vier uitrustingsniveau ’s. Wij reden de Techno uitvoering met 220 pk. Deze auto gaat van nul naar honderd in zeven seconden en heeft een top van ruim 160 kilometer per uur. Hij heeft een opgegeven WLTP bereik van 460 kilometer, wat in de praktijk neerkomt op ongeveer 400 kilometer
De accu is bij een snellader in ongeveer een halfuur voldoende opgeladen om ruim 250 kilometer mee te kunnen rijden. En rijden doet deze auto. Er is bewust voor gekozen om er een voorwiel aangedreven wagen van te maken. Hij stuurt scherper en directer dan zijn voorganger, en eigenlijk merk je aan niets dat je met een zware wagen aan het rijden bent. De Renault Megane reageert opvallend direct op het stuur, wat een sportieve rijervaring geeft.
Net als andere elektrische wagens is ook de Renault Megane E-Tech opvallend stil vanbinnen. Mooie extra hier is dat de spiegel geswitched kan worden naar camera, waardoor het zicht naar achteren optimaal is. De kofferbak is zeer ruim bemeten en achterin is volop ruimte voor de kinderen.
Alles bij elkaar is de Renault Megane E-Tech een van de beste elektrische auto’s in zijn klasse. Hij is zeer eigentijds en rijd geweldig. Daarnaast bespaar je momenteel fors op de kosten van brandstof en zijn er diverse subsidies en voordelen afhankelijk van particuliere koop of zakelijke aanschaf. Wij reden met de Renault Megane E-Tech Techno ter waarde van 45.190 euro rijklaar en inclusief BTW.
Meer weten? Kijk op www.renault-nieuwendijk.nl