‘Schiphol hoeft niet dicht, maar overlast mag minder’
Als de wind ongunstig staat kan het soms voorkomen dat vliegtuigen van Schiphol vertrekken over of de landing op Schiphol inzetten boven de stad. Dit resulteert meestal in een stortvloed aan klachten en opmerkingen van de bewoners op sociale media. Er zijn echter grote delen van de stad, zoals Buitenveldert en Amstelveen, waar dit soort overlast veel vaker voorkomt.
In 2020 is daarom door een groep omwonenden de Stichting Recht op bescherming vliegtuighinder opgericht om de overlast van vliegtuigen terug te dringen. “Schiphol hoeft van ons niet dicht en de KLM hoeft niet te verdwijnen, maar als bewoners willen wij wel de overlast beperken”, zegt initiatiefnemer Jan Boomhouwer. “Ongeveer één miljoen omwonenden ervaart met enige regelmaat overlast van Schiphol. Met de verdere groei van Schiphol wordt de spanning tussen enerzijds het welzijn en de gezondheid van de omwonenden en anderzijds de economische belangen van de luchthaven steeds groter. We merkten dat de bestuursrechter zich vrijwel altijd liet leiden door de economische belangen.”
De stichting RBV baseert haar procedure onder andere op de uitspraken tegen Shell en de aanbevelingen van de WHO (Wereld- gezondheidsorganisatie). In deze aanbeveling wordt gesteld dat een geluidsniveau van meer dan 45 dB schadelijk is voor mensen. Afgelopen najaar heeft de stichting een brief gestuurd naar toenmalig minister Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD), waarin zij de minister vragen maatregelen te nemen tegen de overschrijding van de geluidsnormen van het WHO, te komen met praktische en effectieve maatregelen om de omwonenden te beschermen en om de uitstoot van schadelijke stoffen door vliegverkeer te reduceren.
Omdat de klacht door de toenmalige minister niet werd erkend, heeft men nu de huidige minister Mark Harbers (VVD) gedagvaard. De stichting hoopt dat de rechter een soortgelijk besluit neemt als in het geval van Shell.
Meer informatie over de gestarte procedure en de Stichting RBV is te vinden op www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl.
Foto: Arjan Vos