De extra’s geven de KIA EV9 een fraaie en luxe uitstraling

Begin november werd bij Frank Vaneman Automotive de KIA EV 9 feestelijk onthuld. We waren onder de indruk van de grootste KIA, en konden bijna niet wachten totdat we hem mee mochten nemen voor een rij-impressie.

Toen we de wagen op gingen halen sneeuwde het flink, gelukkig kregen we de EV9 AWD GT-Line mee met vierwiel-aandrijving. Geen overbodige luxe met dergelijk weer. Het eerste en onvermijdelijke wat opvalt wanneer je naast de auto staat is hoe groot de wagen is. Hij is ruim 5 meter lang en bijna 2 meter breed. Van binnen is hij de overtreffende trap van ruim. Er is een zevenzits variant en een zeszitter. In deze laatste variant kunnen de stoelen op de middelste rij honderdtachtig graden draaien zodat de passagiers gezellig in een kringetje kunnen zitten. De voorstoelen beschikken over een massage functie en kunnen met één druk op de knop worden omgetoverd tot comfortabele lounge chairs wanneer de stoelen in de relaxstand worden geplaatst. Erg lekker om even onderuit te gaan tijdens het snelladen. De EV9 kan namelijk in minder dan 15 minuten 249 kilometer bereik laden bij een snellader, en nu Tesla zijn supercharger netwerk heeft opengesteld voor andere merken is er vrijwel altijd een snellader in de buurt. Verder zijn de derde en tweede rij stoelen met een druk op de knop plat te leggen waardoor een gigantische laadruimte ontstaat, handig voor een vakman die met deze elektrische wagen de stad in mag.

In het interieur is alleen gebruik gemaakt van plantaardige materialen of gerecyclede producten. Verder is de binnenkant erg mooi vormgegeven, alles straalt klasse en rust uit, onder andere doordat diverse bedieningsfucties zijn weggewerkt in de sierlijsten. Deze worden alleen zichtbaar wanneer de auto gebruikt wordt. Dat moet ook wel want KIA begeeft zich met de EV9 op het deel van de markt dat traditioneel door Land Rover en de Duitsers wordt bevolkt, en de kopers in dit segment zijn zeer veeleisend.

Wat de KIA EV9 echt uniek maakt is dat de auto ook stroom teruggeeft, je kunt er bijvoorbeeld een laptop mee opladen, maar ook een huis een aantal dagen mee van stroom voorzien. Het huis moet daarvoor worden aangepast. Handig wanneer je zonnepanelen hebt, het surplus kun je opslaan in de EV9.

Wat bij het rijden opvalt is het gemak waar de wagen zich mee laat sturen. Hij is groot en ruim maar niet log. Door de hoge zit en de dode hoek camera’s heb je een heel goed beeld van het verkeer om je heen. In Buitenveldert hadden we geen moment het gevoel dat de wagen te groot voor zijn omgeving was. Ook het nemen van de besneeuwde op- en afritten ging in het volste vertrouwen, de wegligging is werkelijk uitstekend en de vierwielaandrijving werkte perfect. De KIA EV9 AWD GT-line heeft ruim 384 pk, daarmee mag hij een aanhanger trekken van 2.500 kilo. Tijdens het achteruit inparkeren viel wederom op hoe ontzettend handig de helicopterview is. Er is 360 graden zicht rondom de auto, en met een wagen van ruim 5 meter lengte is dat geweldig.

Alle elektronische hulpmiddelen zorgen ervoor dat dit ruimte wonder prima bruikbaar is in een stedelijke omgeving. Mensen die vaak veel spullen mee moeten nemen of die een groter gezin hebben zullen enorm veel plezier aan deze wagen beleven. DeEV9 is de volgende volledig elektrische KIA, die hiermee vol inzet op elektrisch rijden. Binnen afzienbare tijd komt er een EV5 en diverse elektrische bestelwagens.

De KIA EV9 AWD GT-Line waar wij mee reden kost € 78.895, een stuk minder dan vergelijkbare luxe auto’s. Er is al een KIA EV 9 vanaf € 67.995. Deze auto heeft met een volgeladen accu een bereik van 560 kilometer. Momenteel heeft Frank Vaneman Auto ook een actie waarbij je bij aanschaf van een elektrische auto een thuislaadstation ter waarde van € 1.799 krijgt.

Meer informatie? Kijk op www.frankvaneman.nl

 

0 Shares