De Mini-E; een elektrisch feest

Tot dusver stapten we altijd zeer tevreden uit de elektrische auto’s die we mochten testen.  Altijd werden we positief verrast door het gedrag en de prestaties. Maar wat ons overkwam toen we met de Mini-E op pad gingen… wat een pure pleziermachine en de eerste E-wagen die een grote glimlach op ons gezicht toverde.

Mini Amsterdam introduceerde de Mini-E begin maart. De eerste volledige elektrische Mini, reden genoeg om deze uitgebreid te testen en dat hebben we dan ook gedaan.

Optisch is er weinig verschil tussen de elektrische en de vertrouwde versie. Meest in het oog lopende verschil is nog de grille van de wagen, die in tegenstelling tot de andere types geheel gesloten is. Wel zijn er een aantal accenten aangebracht, die duidelijk maken dat het hier om een elektrische auto gaat. Maar al met al heeft het uiterlijk van deze E-versie hetzelfde vertederende effect als andere Mini’s.

Het interieur van de Mini-E waarmee we de weg op gingen, is vrijwel identiek aan een Cooper S, de snelste en één van de meest luxe versies van een Mini. Het grote verschil is het zogenoemde head-up display. Boven op het dashboard verschijnt een transparant scherm waarin de toegestane snelheid en de gereden snelheid wordt getoond. Dat klinkt hinderlijk maar dat is het helemaal niet. Verder had onze testauto, de Mini Yours versie, zo’n beetje alle denkbare opties als uitgebreide navigatie, leer- en een panoramadak met schuif- en kantelfunctie.

Eenmaal in de auto valt op dat de stoelen in elke gewenste positie kunnen worden gezet. Daardoor vormt de zitting zich als het ware naar je lichaam. Het grootste verschil met een fossiele brandstofmotor zit-em in het wegrijden. Er moet “gestart” worden om weg te rijden, een schakelaar zorgt voor activatie van de elektromotor. Daarna is het gasgeven en gaan. En hoe! De Mini heeft diverse standen, sportief, gemiddeld, groen of extra groen. Met name in de sportstand rijdt de wagen zeer sportief. Er zullen weinig ander auto’s zijn die sneller zijn op de eerste vijftig meter.

Toch is de Mini-E geen oncontroleerbaar scheurijzer. Opvallend is ook het constante gevoel van controle en beheersing tijdens het rijden. Een ander groot verschil met een fossiele brandstofauto is het zogenoemde regeneratief remmen. Wanneer het gas wordt losgelaten wekt een dynamo stroom op, dit zorgt voor een remmend effect. Hierdoor rijdt de Mini in de stad zuiniger dan op de grote weg. Deze Mini-E is toch vooral een stadsauto, door zijn omvang en door zijn vlotte rijgedrag is dit zijn natuurlijke leefomgeving. Op de snelweg is de wagen stil en kan hij vlot mee, maar vanwege de actieradius van ongeveer 230 kilometer zal hij nooit de koning van de Autobahn worden. Het navigatiesysteem ondersteund de grotere reizen overigens zeer goed, constant wordt getoond waar de diverse laadpunten zijn en hoeveel er nog kan worden gereden.

Wij waren zeer onder de indruk van deze wagen en hebben hem ingeleverd met een grote lach op het gezicht.

De Mini-E is leverbaar in vier varianten vanaf 34.900 euro tot de versie die wij reden voor 42.900 euro.

Meer informatie op www.mini-amsterdam.nl

0 Shares