Renault Austral vormt fraai slotakkoord in SUV-segment

Wie de verkoopcijfers van de afgelopen paar jaar analyseert, ziet twee belangrijke trends. De eerste trend die opvalt, is de zeer sterke toename van hybride en volledig elektrische auto’s. De tweede trend die daarna opvalt, is de sterke toename van het aantal nieuw verkochte SUV’s.

De SUV is om meerdere redenen enorm populair, de auto’s zijn heel erg ruim en kunnen veel spullen en mensen vervoeren. Erg handig voor een gezin en met vakanties. Door de hogere zit en de robuuste uitstraling geven deze auto’s ook een enorm gevoel van veiligheid aan de bestuurder, wederom erg fijn wanneer je een gezin vervoerd. Tot een aantal jaar terug kon Renault geen potten breken in dit segment. Daar kwam verande- ring in met de komst van de Arkana, een prachtig mooie SUV-coupé, opgevolgd door de volledig elektrische Megane. Aan deze twee hybride en elektrische SUV’s is nu een nieuw exemplaar toegevoegd, de Austral E-tech full hybrid.

Wanneer we de wagen ophalen voor een testrit maken we direct kennis met de goede styling, de auto heeft een forse hoge neus en een fraaie achterkant. De achterklep geeft toegang tot een ruime kofferbak, waarin veel kan worden opgeborgen. De achterbank is in bepaalde versies ook nog eens te verschuiven, dus de kofferbak kan nóg ruimer worden gemaakt. Het interieur ziet er luxe en comfortabel uit, en is in hoge mate te personaliseren. De stoelen zijn goed en makkelijk aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren en geven goede steun tijdens het rijden. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is de auto volgestopt met elektronica om het rijden veiliger en comfortabeler te maken, deze auto heeft er maar liefst 32. Denk hierbij aan een navigatiesysteem, adaptieve cruisecontrol en lane-assist.

Wanneer we vertrekken voor onze proefrit, bevinden we ons in een vrij stevige sneeuwbui, een mooi moment dus om alle elektronica eens aan de tand te voelen. Op de snelweg beginnen we relatief rustig, ongeveer 70 kilometer per uur. Met dit weer is sneller onverantwoord. De auto houdt zich goed en we hebben geen moment het gevoel iets te doen wat onverantwoord is. De au- tomaat van onze de Austral E-tech full hybrid loopt soepel door de versnellingen heen, en er is geen moment dat de 200 PK sterke motor je niet het gevoel geeft dat je volledig in controle bent. Dit komt onder andere doordat de auto meerdere instellingen heeft en wij nu in de comfortstand rijden.

Gaandeweg stopt de sneeuw en droogt de weg op, op dit moment geven we wat meer gas en laat de de Austral E-tech full hybrid zien dat hij een zeer soepele motor heeft en een uitstekende wegligging. In bochten gedraagt hij zich als een strijkijzer over een katoenen overhemd, strak en glad. Geen moment heb je het gevoel dat de auto overhelt of wil kantelen als gevolg van zijn hoogte. Dit komt omdat er zowel een elektromotor met accu als een gewone motor in ligt, met als resultaat een zeer laag zwaartepunt. Ook in de stad laat de wagen zich prima besturen en is hij zeer goed bruikbaar voor een gezin. Al met al een mooie en fraaie auto die zich qua uitstraling kan meten met veel duurdere SUV’s. Hij is voor een gezin erg praktisch en door de hybride techniek economisch in gebruik. Met de de Austral E-tech full hybrid zet Renault een grote stap in zowel het hybrid segment als in het SUV segment. Wij reden de de Austral E-tech full hybrid esprit Alpine van €45.830,-. De Renault de Austral E-tech full hybrid is reeds leverbaar vanaf €37.330,-.

Meer informatie: www.autobedrijf-nieuwendijk.nl

 

0 Shares