Sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen’, een term waar de mond van vele politici, ambtsdragers en andere impact-goeroe’s veelvuldig van overloopt. En met een reden; want sociale ondernemers hebben de potentie om een cruciaal vliegwiel te zijn in onze transitie naar een duurzame, inclusieve economie. Om ‘sociaal ondernemen’ echt de kans te geven dat te worden wat Cruijff voor Barcelona was – de verlosser – moet het wel eerst een eigen juridische entiteit hebben. Oftewel, een wettelijke maatschappelijke onderneming.

Voor de sociale onderneming han- teer ik de definitie van de Europese Unie, die kort gezegd inhoudt: een onderneming die zich primair inzet voor een maatschappelijke missie, waarbij het streven naar impact gelijkwaardig is aan het streven naar financiële winst, en waarbij inkomsten worden gebruikt om de maatschappelijke missie te volbrengen. Amsterdam kent vele mooie voorbeelden van zulk sociaal ondernemerschap. Afgelopen maand bezocht ik er twee: Plastic Whale, die op plastic vist in de grachten, en Atelier Made Here, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt Amsterdamse couture naaien.

Een juridische erkenning hiervan betekent duidelijkheid. En dat is nodig, want op dit moment wordt het domein vertroebeld door een wirwar aan duidingen, zoals: B-Corp, social enterprise, sociale firma’s, sociale ondernemingen, MVO. Stuk voor stuk zijn het initiatieven met de beste bedoelingen, maar ze hebben geen, tot weinig, juridische waarde. En het is voor de consument niet duidelijk waar men daadwerkelijk maatschappelijk consumeert, iets met de bo- men en het bos, wat ook het risico op greenwashing vergroot.

Ook geeft een wettelijke maatschappelijke onderneming de overheid, zoals gemeenten, concrete handvatten om beleid te maken dat sociaal ondernemerschap stimuleert. Zoals bijvoorbeeld bij vergunningverleningen en het verstrekken van subsidies – waarvoor non-profitorganisaties nu vaak enkel voor in aanmerking komen.

Kortom, sociale ondernemingen kunnen het vliegwiel zijn bij het volbrengen van de maatschappelijke missie. Maar dan moeten ze wel een eerlijke kans krijgen om deze belofte in te lossen. Zodat er in de toekomst meer sociale ondernemers, zoals Plastic Whale en Atelier Made Here, in Amsterdam zijn.

Erik Schmit

raadslid D66

erik.schmit@raad.amsterdam.nl

 

0 Shares