Renault Kangoo, Van of the Year: volkomen terechte waardering

Een selecte club van 24 internationale journalisten heeft de prestigieuze ‘Van of the Year Award’ toegekend aan de Renault Kangoo. Dus toen wij werden uitgenodigd om te gaan rijden met deze auto, wilden we graag zelf de proef op de som nemen en zien waarom deze auto de prijs heeft verdiend.

De Renault Kangoo is ontworpen voor mensen die een behoorlijke hoeveelheid lading moeten vervoeren. Denk bijvoorbeeld aan vaklui als loodgieters, aannemers en schilders, maar ook aan cateraars en maaltijdbezorgers. Een van de zaken die de jury in zijn rapport benoemde is dat de Kangoo, met 1,45 meter, de grootste laadopening heeft in zijn klasse. Dat in combinatie met het grootste laadvolume van 3,9m3 in diezelfde klasse is het een hele praktische wagen. De laadruimte is ook nog eens zeer recht en hoekig ingedeeld waardoor iedere kubieke centimeter kan worden benut. Ideaal voor de beoogde doelgroep.

Een ander groot pluspunt is de cabine die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een mobiele werkplek. Handig wanneer je onderweg even iets moet mailen. De auto is verder ruim uitgerust met elektronica, en één snufje springt daarbij direct in het oog. Er is een beeldscherm gemonteerd waar normaal gesproken de binnenspiegel zit. Via een camera heb je nu op dit beeldscherm een heel goed zicht op wat het verkeer achter je doet. Wanneer je achteruitrijdt, dan verandert het navigatiescherm in een groot achteruitkijkdisplay. Zo zie je precies wat je doet wanneer je achteruitrijdt. Dit zou vanaf nu de norm moeten zijn op alle bestelauto’s!

Als we instappen dan valt de hoge zit op. De bestuurder zit ongeveer op dezelfde hoogte als in een SUV, en heeft daardoor een goed overzicht over het verkeer om zich heen. Alle meters en de navigatie zijn zo geplaatst dat alles goed is af te lezen. Verder is alles fraai en degelijk afgewerkt. Opvallend is het gebruik van materialen, daardoor is de auto stil in het gebruik. Dat komt ook door het goede onderstel en de vering. Deze zorgen voor stabiliteit en voor rust en stilte tijdens het rijden. Dat rijden gaat prima voor een auto van dit formaat, de motor schakelt soepel en vlot. De wagen heeft een prima wegligging en laat zich zowel in de stad als op de grote weg heel voorspelbaar manoeuvreren.

Wanneer je alles op een rij zet dan is de keuze van de internationale 24-koppige jury volkomen te begrijpen. Wij reden de Renault Kangoo Blue dCi 95 Luxe van 21.095 euro rijklaar. De Renault Kangoo is al leverbaar vanaf 17.895 euro rijklaar en nu te testen bij één van de acht vestigingen van Renault Nieuwendijk.

Meer informatie op www.renault-nieuwendijk.nl

 

 

0 Shares